Kategorier
Marknadsföring

Utomhusreklam lockar till köp 

Influencers visar mode och när utomhusreklam har alla lockande erbjudanden vaknar köplusten till en ny jacka, snygga skor eller tuffa jeans, att handla direkt. 

Kläder kan väldigt ofta vara impulsköp, och tänker man efter lite var det kanske inte så nödvändigt att handla just då. Men utomhusreklam visar vackra och moderiktiga fotomodeller, och då vill man efterlikna dem. 

Konsumenterna ska unna sig, de är värda det, säger reklamen. Och visst vaknar habegäret att gå direkt in i affären och handla den där snygga jackan. Utomhusreklam är listigt gjord, med moderna färgval, genomtänkt typografi och bildspråk, och den vänder sig ofta till en viss målgrupp. 

Man blir glad av utomhusreklam 

Vackra människor och moderiktiga kläder ger ett glatt budskap i utomhusreklam. Vem som helst kan också bli så modern och populär om man köper produkten som visas. Blir konsumenten på gott humör och budskapet lyckas få en köpare entusiastisk, har annonsören nått sitt mål. 

Man blir glad av att se välmående människor, även om det är bluff och betalda fotomodeller på bilderna. Men det är en illusion man gärna betalar för, att det där sminket är nödvändigt för utseendet, och att de nya skorna höjer ens image. 

Utomhusreklam för hälsokost

Utomhusreklam på stora affischer och skärmar visar hur kändisar rekommenderar allt från skönhetskrämer till vitaminer. Hälsokost är en stor marknad, och kosttillskott är mycket dyra. De säljs ofta på abonnemang, så det gäller att få kunden att beställa. 

Kända människor får bra betalt för att visa upp sig med en viss produkt. Det är inte alls säkert att de använder den själva privat eller ens tycker om den. Man måste tänka efter själv innan man faller för all effektiv utomhusreklam. Det är annars nära till affären, och det är det som är meningen. Pengarna kan lätt flyga iväg på impulsköp på stan.